fredag 17 oktober 2014

Möten, Buganda, möten, nya kontakter, eldsjälar, möten.........det är kärlek det!

Övertydlighet är bra. Tycker jag, för jag känner mig ofta trög. Så om inte rubriken är talande nog så ska jag förklara vad jag har haft för mig denna vecka. Mestadels. Möten. Möten och möten. Det låter kanske inte som världens fest men det är exakt vad det har varit för mig! Varför? För varje möte har jag förstått hur mycket jag brinner (liksom människorna runt omkring mig) för detta projekt, och hur bra det faktiskt är! Jag har gått med ett leende på läpparna från varje möte! Inte det att jag ska vara naiv och försöka få er att tro att vi inte kommer stöta på problem längs vägen (för det kommer vi), men, ett hinder är till för att klättras. Varje möte är liksom del av en kedja som leder vidare till nästa kedja. Jag har fått många nya kontakter som alla tror på projektet, vill bidra och tror att vårt projekt kan förändra det Ugandiska samhället. Och i slutet av dagen är det ju det som vill ha, en förändring till det bättre. Förändra utbildningsparadigm, förändra levnadsförhållanden, förändra hur Ugandier ser på delad kunskap, förändra hur alla i samhället kan komma till del och bidra, förändra hur IT används, förändra bilden av Uganda (och förhoppningsvis hela Afrika till slut) hemma i Sverige. Bland annat. Jag känner verkligen att jag har försökt kunna vad jag kunnat med min vistelse och mitt uppdrag här, och än är inte veckan slut. Imorn väntar ett till möte till exempel, och det kan dyka upp fler. Ibland sker inte saker som planerat, igår skulle vi exempelvis haft två Wikifikor- en i Entebbe och en i Kampala- men alla som vi bjöd in var upptagna. That's life. Istället gjorde jag något åt situationen och fångade dagen, till gagn för projektet såklart. Men mer om det imorn! ;)

Idag började schemat med ett möte med Mr Fred Kabuye, verkställande chef vid "Buganda Cultural and Development Foundation", alltså chef för utskottet inom Bugandas kungarike som jobbar med kultur och utveckling. Förkortat: BUCADEF. Möte vid Bugandas parlament, check. Mötet bestod av mig, Fred och Ronald Bukko Galiwango, som jobbar i Mbazzi och med jordbruksfrågor. Projektet måste helt enkelt får Buganda Kingdom med på detta skepp. De kan bidra med infrastruktur såsom datorer, Internet och Wikipediacenter i form av deras lokala kontor över hela kungariket. Men det viktigaste som sker när kungariket, alltså kungen, talar och uppmuntrar folk att göra som de/han säger, är att ALLA lyssnar! Inte som i Sverige alltså där man uppskattar när (om) kungen säger något vettigt. Och när Buganda kingdom gör något, SÅ HÄNDER DET VERKLIGEN!
Mötet gick bra och Mr Kabuye är inte ny inför projeket, och han förstår dess mening. Vad vi behöver göra nu är att skriva ner våra idéer i ett "Concept paper" som han kan presentera för hans chefer.

Nästa möte var ett kort, sött, informellt möte hos WWF i Kampala, några hundra meter ifrån där jag bor. Jag har inte fått svar från dem, trots flera email, så jag knackade helt enkelt på och steg in. Och fick dela lite idéer. Möte med WWF som inte gick enligt plan men som ändå blev bra, check.

Det sista mötet var med Mr Charles Muwanga, styrande vid AKI, Africanisation of knowledge initiative vid Makerere University. Charles har översatt fakta till Luganda som ingen annan innan honom. Nu finns matematiska termer, naturvetenskapliga och sociala termer översatta till Luganda som kan användas av alla Baganda, liksom de som tar del av vårt projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar