onsdag 22 januari 2014

Workshop hos Vi-skogen i Masaka

Idag lämnade vi Entebbe tidigt på morgonen för att ta oss till Masaka, en stad ca 150 km söder om Entebbe, där dagens Wikipdiaworkshop ägde rum. Vädret var riktigt dåligt när vi åkte med regn, åska och blixtar men det blev lite bättre under dagen. Det var inte så varmt heller, vilken skillnad det är när solen lyser och när den är i moln! När det regnar här så ligger nog temperaturen runt 20 grader C, vilket är ganska skönt eftersom det inte blir så kvalmigt. Det var vårt andra besök i Masaka då vi var där under 2012 och besökte Vi-skogen då också. Staden totalförstördes av Tanzanias armé 1979 som en hämndaktion på förstörelsen som Idi Amins trupper skapade året innan i det Tanzaniska distriktet runt floden Kagera, nära gränsen till Uganda. Sedan dess har återuppbyggnaden av staden pågått och idag är det svårt att se spåren efter förstörelsen, även om de går att hitta. Jag tycker att Masaka är en mysig stad med många bra restauranger. Förra gången åt vi på en nyöppnad restaurang som ägs av holländare och idag ville Carro och jag prova "Café Frikadellen", ett danskt matställe som bla. serverar danska pannkakor (är de kända?), hamburgare, pasta, pizza och andra danska specialiteter. I anslutning till restaurangen finns det också en hantverksaffär och tydligen en second-hand affär. Liksom andra ställen ägna av Mzungos så kryllade det av sådana här också. Men det var nog inte bara gratis internet som lockade, maten var helt fantastisk! Jag beställde en hamburgare á la Danmark som innehöll biff, svamp (tror jag), brunsås, senap, lök och lite annat (alltså, det var godare än det låter) som serverades med riktiga pommes! Inte tunna, ljumma McDonalds pommes, utan tjocka, varma med tuggmotstånd. Så "Café Frikadellen" är ett hett tips om ni någon gång åker till Masaka!

Dagens wikipediagrupp bestod av bönder från byar runt Masaka som också är ledare för diverse "community based organisations" (vet ingen bra översättning) likt den i Mbazzi som jag beskrev i projektbakgrunden. Det var också ledare från WWF/LVCEEP, NatureUganda och Nkombazambogo (Buganda youth organisation). Gruppen bestod av sex personer vilket var lagom. Många hade redan kommit i kontakt med Wikipedia tidigare och två hade redan publicerat artiklar på Lugandiska Wikipedia! Att utbilda denna grupp var väldigt roligt eftersom alla hängde med bra och var mycket intresserade och positiva av/till projektet. Vi höll till i Vi-skogens träningscenter i Banda (Masaka). Vi försöker få Vi-skogen intresserade av detta projekt men än har de inte nappat till 100 %. Vi-skogen arbetar med uppdraget ”Genom agroforestry och stöd till bondeorganisationer bidra till: minskad fattigdom, rätt till mat, ökade inkomster, ökad biologisk mångfald och klimatanpassning.” 

Vi-skogen arbetar i huvudsak med metoden agroforestry, vilket innebär att träd och grödor planteras tillsammans. Vi-skogen jobbar också mycket med utbildning av vuxna och barn och många projekt pågår i skolor. Deras målgrupp är kvinnliga och manliga småbönder runtom Victoriasjön och deras organisationer. Organisationen har alltså en hel del bra kunskap om hållbar utveckling som skulle vara väldigt utnyttjbar. Eftersom de jobbar så nära en av våra målgrupper, bönderna, så skulle också användandet av Lugandiska Wikipedia spridas väldigt fort tror jag. Jag ser det som att Vi-skogen förlorar mer på att inte vara med i projektet än att vara med.  Läs mer om Vi-skogen på deras hemsida: http://www.viskogen.se/

Från Masaka tog vi sedan en taxi hem till Kampala där Paul hämtade oss. Vi åker inte runt själva utan med Pauls kollega Simon. Taxin var de facto en minibuss där man försökt klämma in så många människor som möjligt, plus en höna eller en tupp. Fast Carro och jag upptäckte den inte förrän den och ägaren skulle av, den hade varit helt tyst hela resan! Väldresserat djur det där fjäderfäet. Ägaren kanske hotade med halshuggning, chop! Och när Carro och jag diskuterar om det var en höna eller en tupp utbrister jag på engelska "it's a cock!". Min hjärna slant lite slint då jag tänkte på det franska ordet för tupp; "coq". Ja, man vet aldrig med dessa mzungos............(fast det skämtet tappade sin mening när jag efteråt slog upp översättningen för tupp- vilket, ja, var just cock)

Min kära lärarkollega.

Wikipedianerna i Uganda blir bara fler och fler!

Blev biten av en larv idag och ropade på Carro. Och jag ska vara vän med naturen.....?

Dagens wikipediagrupp! Väldigt fokuserade!



Varför inte tillverka ett drapperi av skräp? Håller också flugor borta. Passande med pandan va?



Nöjda och nyblivna Wikipedianer!


Ett exempel på vad Vi-skogen jobbar med, att ta tillvara på våra resurser och återanvända dem. 





1 kommentar:

  1. Hej! Vad roligt att läsa din fina blogg! Ska även titta in hos Carro! Jag har precis fått uppdateringar via mail av Joyce som berättade att ni träffats på wikikursen. Roligt!
    Kram Åse

    SvaraRadera